Nepatīkams pārsteigums: kodu kalkulators maksā 20 eiro; kodu kartes jānomaina līdz 9. septembrim!

Iedzīvotāji ir nepatīkami pārsteigti, ka kodu kalkulatori “Swedbank” maksā ne tikai 6, bet pat 20 eiro, ja klients vēlas lielākus ciparus. Tajā pašā laikā Smart-ID lietošana telefonos ir bez maksas. “Kāpēc kalkulatori ir tik dārgi?” jautā lasītāji. Par šiem jautājumiem saruna ar “Swedbank” mediju attiecību vadītāju Jāni Kropu.

— Cik cilvēkiem “Swedbank” klientu apkalpošanas centrā Aizkrauklē līdz šim ir izsniegti kodu kalkulatori?
— Atsevišķu statistiku par katrā konkrētajā apkalpošanas centrā izsniegtajiem kodu kalkulatoriem vai Smart-ID sniegt pašlaik nevaram, jo kodu kalkulatoru Aizkraukles klients var iegādāties arī citviet Latvijā un Smart-ID instalēšanai ne vienmēr nepieciešams doties uz filiāli. Kopējā statistika par visiem klientiem gan liecina, ka Smart-ID ir ievērojami populārāks par kodu kalkulatoriem, jo visā Latvijā to lieto ap 600 tūkstošiem “Swedbank” klientu. Tikmēr kopējais “Swedbank” kodu kalkulatoru skaits nedaudz pārsniedz 200 tūkstošus, kamēr kopējais kodu karšu lietotāju skaits Latvijā vēl ir ap 96 tūkstošiem — viņiem visiem vēl ir laiks nomainīt kodu kartes līdz 9. septembrim. Šobrīd no visiem “Swedbank” Aizkraukles klientu apkalpošanas centrā reģistrētajiem klientiem kodu kartes vēl joprojām izmanto 518 klientu. Šī ir lieliska ziņa, jo redzam, ka pēc publikācijas laikrakstā “Staburags” par to, ka Aizkrauklē 1729 iedzīvotāji var palikt ne tikai bez internetbankas pakalpojumiem, bet arī bez valsts e-pakalpojumiem, jo viņiem nav ne  Smart-ID, ne kodu kalkulatora, klienti Aizkrauklē ir ievērojami aktivizējušies, lai neatstātu uz pēdējo brīdi pāreju no kodu kartēm uz alternatīvajiem autentifikācijas rīkiem.
— Kāpēc kalkulatori ir tik dārgi?
— Tas ir saistīts ar kalkulatoru pašizmaksu.
— Kurus no piedāvātajiem kalkulatoriem visvairāk pieprasa?
— Sadalījums starp kodu kalkulatoriem ir tāds, ka lielākā daļa klientu izvēlas standarta kodu kalkulatoru DP260. Tas ir gana kompakts, un tā pašizmaksa ir zemākā. Klienti to var iegūt par 6 eiro, bet noteiktas iedzīvotāju grupas var saņemt tos ar atlaidi par 2 eiro. Teju 3000 klientu Latvijā ir izvēlējušies dārgāku, bet ievērojami lielāku modeli DP300C, kam ir lielākas pogas un liels ekrāns, tas maksā 20 eiro. Savukārt audio kodu kalkulatora DP301C izmantošana iespējama tikai tām personām, kurām ir īpašas vajadzības redzes traucējumu dēļ. Šobrīd valstī ir izsniegti 67 šādi tā saucamie audio kodu kalkulatori.
— Bankas mājaslapā redzams, ka dārgākie kalkulatori maksā pat 25 eiro.
— Sākotnēji šādus kalkulatorus piedāvājām uzņēmējiem, tie ir ļoti plāni, un tos var ielikt makā. Tā kā uzņēmēji priekšroku dod  Smart-ID, tad šādi kalkulatori vairs nav aktuāli un klientiem iesakām iegādāties lētākus kodu kalkulatorus.
— Vai Smart-ID lieto arī seniori?
— Kodu karšu maiņas laikā ir radušās dažas interesantas atziņas. Viens mīts, kas ir apgāzts, ka senioriem ir sliktas digitālās prasmes vai ierobežotas iespējas nomainīt kodu kartes pret Smart-ID vai kodu kalkulatoriem. Interesanti, ka seniori ir tā klientu daļa, kas ir ļoti atbildīgi izturējusies pret kodu karšu maiņu. Tāpat ir mīts, ka seniori neizmanto viedtālruņus un nelieto Smart-ID. Ir bijuši gadījumi, kad klientu apkalpošanas centrā seniori lūdz padomu, kā tieši uzstādīt Smart-ID lietotni savā viedtelefonā. Protams, katrā vecuma grupā ir daļa cilvēku, kas nav veikuši kodu karšu maiņu, bet līdz šim lielākais īpatsvars bija tieši klientiem vecumā no 50 vai 55 gadiem.
— Bankas darbiniekiem varbūt izdodas klientus pārliecināt, ka vieglāk un ērtāk ir nopirkt jaunu telefonu, lai lietotu Smart-ID? Jo ar podziņtelefonu tas nav iespējams.
— Bankas darbinieki cenšas iedrošināt klientus izmantot Smart-ID, jo atšķirībā no kodu kalkulatora Smart-ID uzstādīšanu var veikt, neizejot no mājām, un tā neprasa nekādus tēriņus. Tomēr nav tā, ka klientu apkalpošanas centra darbinieki ieteiktu labāk pirkt jaunu telefonu, nevis lietot kodu kalkulatoru. Kurš no autentifikācijas rīkiem ir klientam ērtākais, tas ir klienta brīvprātīgs lēmums, un bankas darbinieki necenšas to mainīt, galvenais, lai klients justos droši par sevis izvēlēto autentifikācijas rīku.
— Vai kodu kalkulatoram ir apkalpošanas maksa?
— Kodu kalkulatora vai Smart-ID lietošanai netiek piemērota nekāda apkalpošanas maksa. Pēc kodu kalkulatora iegādes to var lietot bez ierobežojumiem un nekāda maksa netiek iekasēta.
— Kodu kalkulators varbūt ir drošāks par Smart-ID?
— Abi rīki — kā kodu kalkulators, tā Smart-ID —, ir droši. Kodu kartes tiek mainītas tāpēc, ka tieši tās vairs neatbilst drošības apsvērumiem. Kodu kartēs atrodamie pieejas kodi nemainās, savukārt kodu kalkulators ģenerē jaunus kodus, kas padara tos unikālus un potenciālajiem ļaundariem neuzminamus. Bet Smart-ID aplikācija atbilst visaugstākajiem drošības standartiem, jo tās ģenerētie kodi tiek automātiski šifrēti un tos neuzglabā nevienā datu glabāšanas ierīcē. Līdz ar to Smart-ID kodus nav iespējams iegūt kādam no malas. Jāatceras tikai, ka pilnīgai drošībai klientam pašam jāparūpējas, lai ne pie kodu kalkulatora, ne pie Smart-ID netiktu nepiederošas personas. Mūsu maciņš ir drošībā tad, kad mēs to sargājam.
— Ir klienti, kuri neizmanto internetbanku. Viņiem taču nevajag ne kodu kalkulatoru, ne Smart- ID?
— Var arī atteikties un neizmantot ne Smart-ID, ne kodu kalkulatoru, taču tad jārēķinās, ka klientam nebūs iespēju izmantot nevienu no attālinātajiem bankas pakalpojumiem. Kodu kalkulators vai Smart-ID ir autentifikācijas rīks, ja klients tikai  piezvanīs pa telefonu uz filiāli vai klientu apkalpošanas centru. Apkalpošanas speciālists var identificēt klientu ar Smart-ID vai kodu kalkulatora palīdzību. Bez šiem rīkiem vienīgā iespēja klientam nokārtot jebkādas darbības ar banku būs, ierodoties pašam filiālē ar personu apliecinošiem dokumentiem.
— Kā jārīkojas, ja ģimenes loceklis grib izņemt kodu kalkulatoru cita ģimenes locekļa vietā, jo viņš  neprot rīkoties ne ar telefonu, ne datoru, ne internetbanku, slikti redz vai viņam ir kustību traucējumi?
— Ir jānodala uzreiz atsevišķi veidi, kā nodot sava konta apkalpošanu vēl kādai personai. Var noformēt pilnvaru, kas dod pilnīgas tiesības piekļūt konta informācijai, naudas līdzekļiem, dokumentiem un jebkādiem citiem pakalpojumiem, kuri ir pieejami konta īpašniekam. Pilnvaras var būt dažādas. Protams, var noformēt pilnvaru pie notāra, kas var noderēt ne tikai bankā, bet arī citās pakalpojumu iestādēs. Tomēr notariālas pilnvaras kārtošana ir maksas pakalpojums pie notāra, tāpat kā par šādas pilnvaras apkalpošanu bankā tiek ieturēta apkalpošanas maksa. Šīs pilnvaras kārtošana ir ieteicama tiešām tikai tādos gadījumos, kad bankas klientam nav nekādu iespēju ierasties bankā pašam. Otra iespēja ir nokārtot pilnvaru “Swedbank” filiālē. Vienkāršākais veids ir abām personām ierasties filiālē un apstiprināt piekļuves iespēju reģistrēšanu. Savukārt no 1. augusta pilnvaru varēs noformēt arī tikai konta turētājs, iztiekot bez nākšanas kopā ar pilnvarojamo personu, ja vien šī uzticības persona arī ir “Swedbank” klients. Tā kā “Swedbank” ir sociāli atbildīgs uzņēmums, kurš iegulda tehnoloģiskos jauninājumos, lai atvieglotu bankas darbinieku un arī klientu ikdienu, ir pieņemts lēmums no 25. jūlija atcelt komisijas maksu par pilnvaru noformēšanu filiālēs. Vienīgā lieta, kas šobrīd nav iespējama, šīs pilnvaras nevar nokārtot attālināti.
Ir vēl arī tāda iespēja kā attālināto bankas pakalpojumu līgumi. Ja klientam ir noformēts šāds līgums, tad internetbankā ir iespēja attālināti pievienot kontam uzticības personu kā papildu lietotāju. Šī iespēja parasti tiek izmantota, ja konta lietotājs ir seniors, kurš pats nelieto internetbanku vai arī nespēj patstāvīgi apmaksāt rēķinus. Tad šādam klientam ir iespēja pievienot savai konta pārvaldīšanai papildu lietotāju, kas parasti ir kāds tuvs radinieks vai visbiežāk klienta meita vai dēls. Biežāk pieļautā kļūda ir, kad klients nodod savus internetbankas pieejas datus citai personai bez bankas informēšanas. Klientam ir pienākums rūpēties par sev izsniegto maksājumu karšu vai pieejas datu drošību, lai neļautu svešām personām izmantot šos rīkus. Tikai tādā veidā ir iespējams izvairīties no mēģinājumiem negodīgi iegūt klienta līdzekļus. 

Uzziņa

◆ “Swedbank” mājaslapā var apskatīt kodu kalkulatoru attēlus un uzzināt cenas, tās ir dažādas. Lētākais kodu kalkulators maksā 6 eiro, bet klientiem līdz 18 gadiem un klientiem no 65 gadiem ir atlaides — tikai 2 eiro.
◆ Kodu kalkulators, kas tiek izsniegts par 20 eiro, klientiem no 65 gadiem maksā 2 eiro. Kodu kalkulators tikai klientiem ar redzes traucējumiem — neredzīgajiem un vājredzīgiem — filiālēs maksā 2 eiro. Savukārt kodu kalkulatoriem par 25 eiro atlaižu nav, bet tos arī aktīvi nepiedāvā augstās pašizmaksas dēļ.

Novadu ziņas

Uz staburags.lv pilno versiju